Uliczna infrastruktura dla kierowcy i pieszego
Zapewnienie bezpieczeństwa i wygody mieszkańców w przestrzeni publicznej powinno być priorytetem każdego samorządu. Na rynku jest wiele sprawdzonych i skutecznych rozwiązań.
Zapewnienie bezpieczeństwa i wygody mieszkańców w przestrzeni publicznej powinno być priorytetem każdego samorządu. Czasem urzędnicy nie do końca wiedzą, jakie sprawdzone i skuteczne rozwiązania można zastosować, aby ulice zapewniały wszystkim maksimum komfortu. A jest wiele rozwiązań, które można wdrożyć.
Zabezpieczenia dla pieszych
Piesi są szczególnie narażeni na poważne skutki wypadków drogowych, ponieważ w kontakcie z pojazdami mechanicznymi nic ich nie chroni. Dlatego w newralgicznych miejscach, przy przejściach, zakrętach i skrzyżowaniach, bezpieczeństwo mogą poprawić barierki uliczne. W razie gdyby samochód wypadł z drogi i wjechał na chodnik, tego typu blokada może przejąć część energii i realnie zmniejszyć skutki wypadku.
Oczywistym wydaje się też wyposażenie najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w sygnalizację świetlną. Automatyczne sterowanie ruchem pozwala na bezpieczne poruszanie się po drodze wszystkich, łącznie z kierowcami oraz rowerzystami, ale to przechodzień może bezpiecznie przekroczyć ulicę w godzinach szczytu, gdy ruch na drodze właściwie nie ustaje.
Udogodnienia dla podróżujących
W okresie jesienno-zimowym istotne jest też zadbanie o komfort osób korzystających z transportu publicznego. Doskonałym rozwiązaniem, które spełnia taki cel, jest przystanek autonomiczny. To wolnostojąca wiata wyposażona w ciekawe rozwiązania technologiczne. Jest w niej zamontowana tablica informująca o rozkładzie i opóźnieniach autobusów. Oświetlenie sterowane jest czujnikiem ruchu. Wbudowany został też moduł Wi-Fi, dzięki któremu możesz korzystać z darmowego internetu w okolicach przystanka.
Rozwiązania dla zmotoryzowanych
W wielu miejscowościach jednym z największych problemów jest brak miejsc parkingowych. W gestii gminy jest zaprojektowanie rozwiązań, które pozwolą zmotoryzowanym mieszkańcom docierać do celu. Wiele samorządów decyduje się na organizację płatnych stref parkowania. Na takim obszarze wyznaczane są miejsca do pozostawienia pojazdów, a płatności obsługiwane są przez parkomaty. Opole podobnie jak inne miasta korzysta z takiego rozwiązania.
W większych aglomeracjach tworzone są bardziej zaawansowane systemy parkingowe. Warszawa, Trójmiasto czy Kraków potrzebują rozwiązań, które ujednolicą procedury, a jednocześnie pozwolą na różnicowanie opłat w różnych rejonach miast. Najważniejsze wydaje się być obecnie stałe rozbudowywanie parkingów, szczególnie w centrach dużych miejscowości. Tam pracuje najwięcej ludzi, a parkowanie niejednokrotnie jest ogromnym problemem i zajmuje bardzo dużo czasu.