Podstawy podstaw: jak pozycjonować sklep online?

Podstawy podstaw: jak pozycjonować sklep online?

Porównując ze stronami internetowymi takimi jak blogi czy serwisy informacyjne, sklepy ze względu na swoją formę zarobku i chęć trafienia z produktem do klienta, stawiają znacznie większe wymagania w zakresie ich optymalizacji. Dobrze jest pozycjonować strony sklepów, jednak… jak robić to skutecznie? Oto kilka prostych wskazówek.

Pozycjonowanie sklepów internetowych – zakładki

Najprościej rzecz ujmując, optymalizacja sklepów internetowych i pozycjonowanie ich wiąże się z kreowaniem unikalnych treści opisujących oferowane produkty. Jeśli sklep oferuje różnorodne dobra i usługi, skatalogowane w zakładkach i na podstronach, każda z nich powinna zawierać specyficzny (niepowtarzalny!) opis znajdujących się na niej produktów. Jeśli chcesz, aby strona stała się wartościowa „w oczach” Google i pozycjonowana wysoko, by klienci łatwiej trafiali na jej łamy – musi zawierać tekst, w którym znajdą się pogrubione słowa-klucze określające produkt. Pozycjonowanie sklepów internetowych to wyzwanie, biorąc pod uwagę konkurencyjność; jeśli strona konkurencji posiada podobne zakładki i opisy swoich produktów, Google może uznać je za zdublowane, a to w rzeczywistości obniży pozycję lub ostatecznie na nią nie wpłynie. Dlatego tak ważne jest stawianie nacisku na słowa takie jak unikatowość i oryginalność, własna stylistyka.

Jak dobierać słowa-klucze?

Przed założeniem lub już w trakcie zakładania sklepu, zastanów się, jakie słowa-klucze mogą wpisywać Twoi potencjalni klienci, szukający interesujących produktów przez wyszukiwarkę Google. To na podstawie tych słów powinny zostać stworzone opisy podstron. Pozycjonowanie sklepów internetowych często wiąże się z podstawowym błędem: dobieraniem słów-kluczy w sposób elegancki i wygodny dla właścicieli sklepów, a nie – biorąc pod uwagę to, jak wyszukiwać będą klienci. Dla przykładu: w przypadku hurtowni kosmetycznej, klienci nie będą wpisywać w wyszukiwarkę frazy takiej jak: „produkty do pielęgnacji skóry suchej”; prędzej wskażą konkretny produkt, a nawet markę, na przykład: „kremy do suchej skóry” albo „krem Nivea for men”. Wczuj się w potencjalnego klienta, który szuka odpowiedniego dla siebie produktu. A jeśli nie oferujesz dóbr przesyłanych klientowi online, ale usługi, które wiążą się ściśle z lokalizacją Twojego sklepu – dobrze, by wyszczególniana fraza zawierała także nazwę miejscowości, na przykład: „salon kosmetyczny Gliwice”.

Priorytetowość nie jest celem

Każda zakładka dowolnego sklepu internetowego powinna przedstawiać charakterystyczny opis pozycjonujący, stworzony z wyszczególnieniem kilku fraz. Zasada ta odnosi się nie tylko do podstron z najdroższymi, prestiżowymi produktami, które właściciele sklepów chcą sprzedawać najczęściej lub których popyt chcą wzmocnić. Celem jest wypozycjonowanie każdej podstrony. Warto opisać wszystkie zakładki, nawet te, które liczą ledwo po dwie-trzy sztuki produktów, które  jako właściciele uznać możemy za dodatkowe, mniej ważne. Poza tym pozycjonowanie sklepów internetowych to nie tylko pozycjonowanie zakładek produktów. Warto opis zawierający pogrubione słowa-klucze zawrzeć także w zakładkach takich jak: „o nas” czy „kontakt”.

Prezentowane na stronach opisy mogą mieć też podpięte linki wewnętrzne. Te nie tylko sprawiają, że nawigacja po sklepie staje się płynniejsza, ale i działają optymalizująco. Ta sama zasada dotyczy prowadzenia sklepowego bloga, w którym w artykułach powinno wyróżniać się produkty i frazy kluczowe, które – oznaczone linkiem – będą prowadzić bezpośrednio do konkretnego produktu na sklepie. I to właśnie są podstawy pozycjonowania sklepów online.