Jak utrzymać sklep osiedlowy w dobie wysokiej inflacji? Oto kilka cennych porad!

Jak utrzymać sklep osiedlowy w dobie wysokiej inflacji? Oto kilka cennych porad!

Kolejne badania wskazują, że inflacja wywiera ogromny wpływ na wybory zakupowe Polaków – chętniej odwiedzamy dyskonty, niestety kosztem zakupów w mniejszych sklepach osiedlowych. Czy to więc oznacza, że upadek przysłowiowych „osiedlówek” jest nieunikniony? Mamy nadzieję, że nie, i właśnie z myślą o małych sklepikach, przygotowaliśmy kilka cennych wskazówek o tym, jak poradzić sobie w tych trudnych dla nich czasach!

Eksodus sklepików osiedlowych

Najnowsze statystyki wskazują, że w ubiegłym roku w Polsce zamknięto około 2700 sklepów osiedlowych – statystyki te są zatrważające, a sytuacji nie poprawia fakt, że trend ten niestety pogłębiał się wraz z rosnącą inflacją. Nawet jeżeli obecnie stopa inflacji zdaje się powoli spadać, to przez pierwszą połowę 2023 roku niestety wciąż mieliśmy do czynienia z jej wzrostem. Dlatego raporty z tego roku mogą być również zatrważające, co te, z roku 2022. Dlaczego Polacy wybierają zakupy w sklepach wielkopowierzchniowych kosztem małych sklepików? Po pierwsze ze względu na niższe ceny produktów, po drugie na lepiej zakrojone działania marketingowe. Nie ma co ukrywać – za dużymi sieciami stoją sztaby marketingowców, a towary mogą zakupić w niższych cenach. Małe sklepiki z kolei składają u dostawców niższe zamówienia, więc płaca wyższą cenę początkową i nie posiadają rozbudowanego zaplecza marketingowego. Poniżej wymieniamy kilka prostych tricków na to, jak poprawić sprzedaż w swoim sklepie.

Prowadź sklep dla klientów

Już tłumaczymy znaczenie tego z pozory banalnego zdania – dbaj o to, aby w sklepie zawsze były dostępne produkty, o które dopytują się klienci. Postaw także na miłą obsługę, niech Twój sklep będzie miejscem, do którego klienci chcą po prostu wracać. Może warto również rozszerzyć usługi sklepu o dostawy pod drzwi lub składanie zamówień przez facebooka? To proste tricki, dzięki którym utrzymasz klienta u siebie.

Poszukaj tańszych dostawców

Sprawdź, czy przypadkiem nie kupujesz za drogo oferowanych produktów. Czasem warto sprawdzić ofertę innej hurtowni spożywczej, masarni czy dostawcy warzyw. Warto znaleźć dostawcę oferującego produkt wysokiej jakości w niskiej cenie. Jeżeli oferujemy warzywa wprost od rolnika, to warto to podkreślić.

Wyeksponuj najlepsze produkty

Produkty, które najbardziej chcesz sprzedać, powinny znajdować się na linii wzroku klienta – czyli na wysokości około 165 cm, a cenówki plastikowe, być przyklejone na półce pod nimi. Już dawno udowodniono, że w pierwszej kolejności sięgamy po produkty znajdujące się na naszej linii wzroku i to właśnie one są najczęściej naszym pierwszym wyborem.

Dbaj o regularne promocje – lepiej sprzedać taniej, ale więcej niż mniej, ale drożej

Na koniec najważniejsza zasada handlu. Regularne ustalanie promocji okresowych sprawi, że klienci będą wracać do Twojego miejsca również po to, by po prostu sprawdzić, co ciekawego mogą dziś kupić w promocyjnej cenie. Czasem więc warto w danym okresie sprzedać więcej produktów z niższą marżą, niż sprzedać ich znikomą ilość ze względu na zbyt wygórowaną cenę. Nic przecież nie odstrasza klienta bardziej niż niemiła obsługa i właśnie drożyzna.