Badania NDT – mapowanie korozji

Badania NDT – mapowanie korozji

Pomyślna inspekcja detali spawanych i konstrukcji metalowych wiąże się zawsze z pozytywnym wynikiem na odporność materiału na korozję. Gdy tę się wykrywa, trudno mówić o bezpieczeństwie pracy na konstrukcjach bądź wykorzystując narażone na nią detale w przemyśle. Aby wykryć ogniska korozji, wykonuje się najróżniejsze badania i pomiary, a jednym z nich jest właśnie mapowanie korozji. Na czym polega?

Badania NDT – mapowanie korozji

Kontrola uszkodzeń korozyjnych i erozyjnych jest jednym z podstawowych zadań inżynierskich, których rozwiązanie zapewnia długotrwałą eksploatację obiektów i konstrukcji. Często bada się elementy, których nie powinno narażać się na zniszczenie. Mapowanie korozji to jeden z przykładów tak zwanych badań nieniszczących (NDT). Badania NDT polegają na takim diagnozowaniu próbek spawanych, by nie uszkodzić ich w czasie procesów badawczych. Korozję można wykryć za pomocą mierników, jednak te wykorzystuje się zwykle do badań prostych, natomiast na bardziej skomplikowanych materiałach lub gdy zlecający badanie zainteresowany jest głębszymi danymi (nie tylko pomiary grubości i poszukiwanie uszkodzeń korozyjnych, ale także analiza pełnego obrazu) – wykorzystuje się metodę tak zwanego mapowania korozji.

Mapowanie korozji a środki antykorozyjne

W przypadku mapowania korozji urządzenie mapujące obrazuje uszkodzony korozją obszar wrażliwy za pomocą kolorystycznych wykresów; w ten sposób od razu staje się jasne, które części przekroju badanej próbki są uszkodzone – i w jak dużym stopniu. I to właśnie od efektu końcowego zależy, czy po przeprowadzonym badaniu istnieje sens ratowania nie tylko próbki, ale i materiału całościowego, z którego została pobrana – stosując zalecane środki antykorozyjne – czy jednak próbka i materiał całościowy nie nadają się już do dalszej eksploatacji, ponieważ użytkowanie z nich w dalszym ciągu może narażać na niebezpieczeństwo. To dlatego tak ważne jest regularne przeprowadzenie kontroli; tym bardziej że konstrukcje spawane wykorzystywane są w prawie wszystkich gałęziach przemysłu, w tym w energetyce, w przemyśle chemicznym, w transporcie morskim, lotniczym, kolejowym czy samochodowym i innych gałęziach.

Przemysł 4.0 i nowoczesne technologie

Obecnie najskuteczniejszym i najbardziej czasochłonnym sposobem monitorowania uszkodzeń korozyjnych jest mapowanie korozji UT – jednocześnie należy ono do najdroższych metod badawczych. Jednak koncepcja pt. Przemysł 4.0 i pozostałe planowane działania wdrażające nowe rozwiązania technologiczne, nie wykluczają, iż wkrótce pojawi się na rynku nie tylko skuteczniejsza metoda badania korozji, ale także znacznie tańsza. Zrewolucjonizowanie branży technologicznej i przemysłowej, w tym obsługa maszyn i dogłębniejsze badanie produkowanych detali umożliwi szybsze wykluczenie nietrwałych próbek z obrotu i bezpieczniejszy przemysł – godny XXI wieku.